مطالعات مدیریت شرکتی معرفی منابع مفید

استراتژی اقیانوس آبی چیست؟ (+دانلود اصل کتاب و اسلایدها)

نوشته شده توسط سید محمد افقهی

استراتژی اقیانوس آبی(Blue Ocean Strategy)؛استراتژی اقیانوس آبی تمرکز خود را بر روی مدیریت استعدادها می گذارد چراکه از این رهیافت ما می توانیم استعدادهای بالقوه و بالفعل موجود در سازمان خود را کشف کنید و محصول و خدمتی را ارائه دهیم که تا به الان به ذهن هیچ رقیبی نیوفتاده است. با این کار یک محیط امنی را برای خود ایجاد می کنیم تا در آن بتوانیم بصورت فعالانه و نوآور فعالیت کنیم.


استراتژی اقیانوس آبی یک پیام برای صاحبان کسب و کار دارد که عبارت است از:

ای صاحبان کسب و کار که دائم در تلاش با رقبای خود هستید آیا می توانید تغییر رویه بدهید به این سمت و سو که بگویید      ” ای رقبا من اصلا شما را نمی بینم” و یاد بگیرید که دیگر با رقیب، رقابت نکنید در واقع وجود آن را در کسب و کار خود بی تاثیر بدانید و زمان خود را بر اثر بخش تر بودن فعالیت خود صرف کنید.

در استراتژی اقیانوس آبی بدنبال یک رضایت خاطر برای مشتری نیستیم که مشتری با دیدن آن به وجد بیاید بلکه می خواهیم قالبی از استراتژی را تهیه کنیم که آن همیشگی و منحصر به فرد باشد. اندیشمندان استراتژی جمله معروفی در خصوص این رویکرد دارند:

Sharks in blue ocean don’t bite ،این بدین معنی است در شرایط اقیانوس آبی نه تنها شما ردی از رقیب در کسب و کارتان نمی بینید بلکه امنیت بسیار زیادی کسب و کار شما را فراخواهد گرفت بطوریکه هیچ وقت ترس نابودی و از بین رفتن را ندارید.

استراتژی اقیانوس آبی

استراتژی اقیانوس آبی در مقابل قرمز

استراتژی اقیانوس آبی تمرکز خود را بر روی مدیریت استعدادها می گذارد چراکه از این رهیافت ما می توانیم استعدادهای بالقوه و بالفعل موجود در سازمان خود را کشف کنید و محصول و خدمتی را ارائه دهیم که تا به الان به ذهن هیچ رقیبی نیوفتاده است. با این کار یک محیط امنی را برای خود ایجاد می کنیم تا در آن بتوانیم بصورت فعالانه و نوآور فعالیت کنیم.

در استراتژی اقیانوس آبی مسئولیت پذیری به میزان حداکثر خود می رسد، چراکه محصول ارائه شده توسط شما خاص شماست و نمی توانید در صورت ایجاد مشکل در آن به گردن غیر بیندازید؛ بنابراین شما مسئول خدمت و یا محصولی هستید که ارائه می دهید.

افرادی که در استراتژی اقیانوس قرمز فعالیت می کنند چه بسیار فرصت های پیش رو خود را چشم می پوشانند و از آن ها فاصله می گیرند؛ زیرا آن ها تنها دو انتخاب دارند یا سفید یا سیاه. اما در اقیانوس آبی قدرت تصمیم گیری ایجاد می کند و به صاحب کسب و کار می گوید که با توجه به استعداد و نوآوری خود محصولی نو تولید و آن را به بازار نویی عرضه کن. در واقع تاکید بر خلق یک بازار جدید است نه ادامه روندی که قبلا خود و دیگر رقبا در آن فعالیت می کردند .

استراتژی اقیانوس آبی

اقیانوس آبی در مقابل اقیانوس قرمز

استراتژی اقیانوس آبی کمک می کند که به استراتزی ها در ابتدا ساختار و سپس قالب دهیم. چراکه این قالب منحصر به فردی است که تنها برای شما ایجاد شده است و رقبایی در آن وجود ندارد. تاکید آن بر خلاقیت است که به بهترین شیوه محصول یا خدمت خود را به بهره برداری برسانیم و در بازار خلق شده در حال حاضر فعالیت کنیم نه بازار گذشته و نه بازار آینده.

در استراتژی اقیانوس قرمز سازمان ها در تلاش هستند که با ارائه خدمتی مشتری را تحریک کنند و حس تحریک پذیری خرید آن ها را افزایش بدهند تا از قبل آن، سازمان به حداکثر سود خود دست یابد. در مقابل استراتزی اقیانوس آبی با تحریک پذیری مشتری کاملا مخالف است زیرا این تحریک پذیری تا یک بازه زمانی مشخصی طرفدار دارد و می تواند مشتریان را جذب کند و پس از آن مشتری از ما دوری می کند و سهم بازار کاهش می یابد؛ اما توجه به ارزش هاست که از مشتری جذب شده یک مشتری وفادار می سازد که این وفاداری وی همیشگی است.

منبع : آکادمی استراتژی


 

فایل قرار داده شده حاوی اصل کتاب به زبان انگلیسی(و فرمت pdf) و همینطور اسلایدهای کتاب می باشد.

پسورد فایل : smafghahi.ir


 

 

نظری دهید

16 + 20 =